facebook instagram youtube
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) to neurobiologiczne zaburzenie rozwojowe, które wpływa na funkcjonowanie dzieci w wielu obszarach. W jego spektrum mieszczą się trudności w rozwoju społecznym, deficyty w komunikacji oraz sztywne wzorce zachowań i zainteresowań. Charakterystyczne dla dzieci z ASD są również nietypowe reakcje sensoryczne, takie jak nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce zmysłowe.

Spis treści:

Rola aktywności fizycznej w terapii ASD

Aktywność fizyczna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju motorycznego dzieci z ASD. Poprawia koordynację ruchową, zmniejsza zachowania stereotypowe i wspiera zdolność koncentracji. Regularne ćwiczenia mogą również ograniczyć deficyty w interakcjach społecznych, redukować zachowania agresywne i wspierać równowagę emocjonalną.

Zróżnicowana aktywność ruchowa wspomaga:

Dzięki ruchowi dzieci mogą poszerzać repertuar działań, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie zarówno w sferze fizycznej, jak i społecznej.

Jakie wyzwania motoryczne napotykają dzieci z ASD?

Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często borykają się z:
Ćwiczenia, które stymulują układ przedsionkowy i proprioceptywny, pozwalają stopniowo minimalizować te deficyty. Zajęcia angażujące ruchy liniowe i rotacyjne, ćwiczenia z obciążeniem czy działania oparte na naśladownictwie są szczególnie skuteczne.

Korzyści aktywności fizycznej

Dzięki systematycznej aktywności fizycznej dzieci z ASD mogą rozwijać:
Regularny ruch wspiera integrację sensoryczną, wpływa na poprawę mowy oraz koncentracji. Dodatkowo, ćwiczenia wykonywane wspólnie z terapeutą lub w grupie dzieci uczą interakcji i współpracy, co wspomaga rozwój społeczny.

Wielokierunkowy rozwój dzięki ruchowi

Ruch nie jest celem samym w sobie – nie chodzi o wychowanie sportowców, ale o umożliwienie dzieciom wielokierunkowego rozwoju motorycznego. Dzięki odpowiednio dobranej aktywności fizycznej dzieci z ASD mają szansę lepiej funkcjonować w codziennym życiu i środowisku społecznym.
Nie zapominajmy, że aktywność fizyczna jest jedną z prostszych, a jednocześnie najskuteczniejszych metod wspierania rozwoju dzieci z ASD – metodą, która daje im możliwość pełniejszego życia.
Autorka tekstu: Magdalena Niemiec, fizjoterapeutka, terapeutka SI w Niepublicznym Terapeutycznym Przedszkolu „Fistaszki”.

Źródła:
Zapraszamy na FitSchool, gdzie znajdziesz inspiracje i materiały wspierające rozwój dzieci!
Skip to content