CEL GŁÓWNY
Wzmacnianie zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci poprzez promowanie aktywnego stylu życia, świadomego odżywiania oraz rozwijanie kompetencji emocjonalno- społecznych. Wszystkie te założenia są zgodne z nową podstawą programową wychowania fizycznego, której główny cel określono jako kształtowanie całożyciowej potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, rozwój sprawności fizycznej i świadomej postawy prozdrowotnej. Żeby to osiągnąć uczniowie powinni poznać różnorodne formy aktywności fizycznej, rozwijać pasje sportowe oraz kształtować umiejętności społecznych, takie jak współpraca, odpowiedzialność, uczciwość i poszanowanie godności innych, oraz postawy troski o środowisko naturalne. „Wychowanie fizyczne to proces złożony, wieloetapowy i interdyscyplinarny, integrujący wiedzę z zakresu nauk o zdrowiu, psychologii, pedagogiki, socjologii oraz nauk przyrodniczych. Takie podejście pozwala uczniom nie tylko rozwijać sprawność fizyczną, ale także lepiej rozumieć wpływ aktywności fizycznej na zdrowie w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym oraz środowiskowym”(Podstawa Programowa, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI z dnia 21 lipca 2025 r.)
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Aktywność fizyczna
- Poprawa wydolności krążeniowo-oddechowej Regularne ćwiczenia o umiarkowanej i wysokiej intensywności pomagają zmniejszyć ryzyko chorób cywilizacyjnych.
-
Wzmacnianie gorsetu mięśniowego i postawy ciała
Ćwiczenia wzmacniające mięśnie głębokie zapobiegają wadom postawy i wspierają prawidłowy rozwój układu ruchu. - Rozwój koordynacji i propriocepcji Ruchowe formy pracy poprawiają zmysł kinestetyczny i koordynację wzrokowo-ruchową.
- Kształtowanie zdolności motorycznych Zajęcia ogólnorozwojowe rozwijają sprawność fizyczną i zmniejszają ryzyko urazów.
Zdrowe odżywianie
- Kształtowanie nawyków żywieniowych Edukacja żywieniowa wspiera dzieci w dokonywaniu świadomych wyborów i budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem.
- Łączenie ruchu z dietą Pokazujemy, jak ważne jest zrozumienie łączenia aktywności fizycznej ze świadomym odżywianiem, co pozytywnie wpływa na dobrostan dziecka.
Trening uważności (mindfulness)
- Rozwijanie koncentracji i samoregulacji Proste ćwiczenia oddechowe i techniki uważności pomagają dzieciom lepiej radzić sobie z emocjami, stresem i wyzwaniami dnia codziennego.
- Budowanie spokoju wewnętrznego Treningi mindfulness - czyli bycie uważnym - wspierają wyciszenie, równowagę psychiczną i lepsze funkcjonowanie w środowisku szkolnym.
Rozwój społeczno-emocjonalny
- Nauka o emocjach i relacjach Dzieci uczą się rozpoznawać emocje, rozmawiać o nich oraz budować zdrowe relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
- Wzmacnianie empatii i współpracy Program rozwija kompetencje społeczne: komunikację, empatię, rozwiązywanie konfliktów i pracę zespołową.
Szkolenia dla nauczycieli
- Wzmacnianie roli nauczyciela jako promotora zdrowia Uczymy, jak wspierać dobrostan uczniów i budować kulturę szkoły sprzyjającą zdrowiu.
- Rozwijanie kompetencji pedagogicznych Oferujemy szkolenia dostosowane do realiów pracy w szkole, m.in. z zakresu neuroróżnorodności i pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i emocjonalnych.
- Budowanie kultury wspierającej dobrostan w klasie Wspieramy nauczycieli w tworzeniu atmosfery sprzyjającej aktywności, relacjom i pozytywnemu rozwojowi psychospołecznemu uczniów.
-
Budowanie motywacji do ruchu i zdrowych nawyków
Pokazujemy, jak angażować uczniów w aktywność fizyczną i promować zdrowy styl życia w sposób atrakcyjny, bez presji i z poszanowaniem indywidualnych możliwości dziecka, przygotowując w ten sposób do uczestnictwa w całożyciowej aktywności fizycznej dla zdrowia i utrzymania sprawności fizycznej.
ZADANIA
Promocja dostosowania infrastruktury szkolnej
do technologicznych możliwości realizacji nowych form zajęć aktywności fizycznej w środowisku nauczania.
Promocja dokonania systemowych zmian organizacji zajęć ruchowych
dla dzieci w kierunku uwzględnienia kluczowych potrzeb zdrowotnych.
Promocja reorientacji roli nauczyciela prowadzącego
zajęcia aktywności fizycznej w placówce oświatowej.
Trzy filary programu
ZDROWIE
postawa prozdrowotna
szansa na zdrowsze i dłuższe życie
dobra wydolność fizyczna
niższe ryzyko chorób serca
silny gorset mięśniowy
niższe ryzyko chorób narządu ruchu
NAUKA
identyfikacja potrzeb zdrowotnych
skuteczne działanie na rzecz zdrowia
podstawy naukowe
efektywny trening dla zdrowia
rekomendacje naukowe
uwzględnianie możliwości rozwojowych dziecka
INNOWACJA
wirtualny trener
reorientacja roli nauczyciela
nowatorsko wykorzystana przestrzeń W KLASIE
większe możliwości działania
NOWA FORMuła
nowa jakość zajęć ruchowych
ZOBACZ JAK WYGLĄDA
AKTYWNA PRZERWA W LEKCJI
Więcej informacji
Podstawową przesłanką do powstania projektu FitSchool jest potrzeba zwiększania aktywności fizycznej dzieci o charakterze tlenowym.
Systematyczne treningi o umiarkowanej i średniej intensywności przynoszą efekt w postaci poprawy sprawności krążeniowo-oddechowej, co znacząco obniża u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i przedszkolnym ryzyko rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, w tym chorób układu krążenia.
Kolejną przesłanką do powstania projektu FitSchool były zmiany technologiczne w placówkach oświatowych – zarówno przedszkolach, jak i szkołach podstawowych.
W szkołach podstawowych i przedszkolach coraz częściej obecne są nowoczesne technologie informatyczne, które sprawiają, że proces kształcenia jest ciekawszy, a uczniowie osiągają znacznie lepsze wyniki w nauce. Lekcje wychowania fizycznego oraz inne zajęcia ruchowe proponowane są dzieciom w sposób tradycyjny, bez wykorzystania narzędzi. Program FitSchool i oferowane wirtualne treningi powstał aby to zmienić.
Program FitSchool realizowany jest w szkołach podstawowych, przedszkolach, szkołach specjalnych, środowiskowych domach samopomocy, szkołach przyszpitalnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych, uczelniach wyższych, nauczaniu domowych, oraz w programie Aktywna Szkoła. Sprawdź w jakich przedszkolach i szkołach dotychczas wdrożony został Program FitSchool. Oferowane przez Fundację Medicover narzędzie daje nauczycielom możliwość prowadzenia atrakcyjnych lekcji wychowania fizycznego dla dzieci (uczniów). Program FitSchool pomaga realizować śródlekcyjne aktywności fizyczne w postaci aktywnych przerw dla mózgu. W ramach Programu FitSchool nauczyciele mogą wybierać: trening 3 minutowy – przerwa śródlekcyjna, 8 minutowy – trening z zakresu podstawy programowej lub 30 minutowy – trening realizujący lekcję wychowania fizycznego.
FitSchool to reorientacja roli nauczyciela prowadzącego – wychowawca uruchamia na platformie FitSchool film treningowy, a dzieci ćwiczą naśladując ruchy wirtualnego trenera.
FitSchool wspiera kadrę nauczycielską oferując dostęp do certyfikowanych bezpłatnych szkoleń z ekspertami takimi jak: lekarz, fizjoterapeuta, trener, psycholog, zawodowy sportowiec. FitSchool dostarcza dodatkowe materiały edukacyjne z zakresu dietetyki i metodyki nauczania oraz inspiracje dla nauczycieli. Weź udział w szkoleniach i zdobądź cenną wiedzę oraz certyfikaty!
FitSchool to nowatorskie narzędzie mające na celu wspieranie profilaktyki zdrowotnej najmłodszych. Fundacja Medicover, współpracując z zespołami ekspertów w dziedzinach takich jak medycyna, dietetyka, psychologia i trening fizyczny, od wielu lat realizuje działania mające na celu zapobieganie otyłości, cukrzycy oraz wspieranie rodzin w zmianie nawyków żywieniowych i wprowadzaniu aktywności fizycznej do codziennego życia.
Do programu może przystąpić każda szkoła podstawowa oraz przedszkole. Jak dołączyć do projektu FitSchool? Zgłoś swoją placówkę już dziś!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami lub śledź nasze profile na Facebooku, Instagramie i YouTube.
JAK ZACZĄĆ KORZYSTAĆ Z FITSCHOOL?
Rejestracja w trzech krokach:
- Wypełnij formularz
- Wybierz placówkę, w które pracujesz.
- Poczekaj na aktywację konta.