Wypracowanie prawidłowej komunikacji z uczniem to nie lada wyzwanie dla nauczyciela. Jak znaleźć balans między postawą zbyt surową, w której nie ma poszanowania granic ucznia a postawą zbyt uległą, w której to uczniowie nie szanują granic nauczyciela? Należy pamiętać, że to zawsze osoba dorosła odpowiada za relację z dzieckiem. To naszą odpowiedzialnością jest, jak nią pokierujemy. Dzieci i młodzież nie mają do tego zasobów
i kompetencji. Asertywni nauczyciele, to tacy, którzy potrafią wypracować balans między wyrażaniem swoich oczekiwań w sposób jasny i stanowczy przy jednoczesnym poszanowaniu potrzeb i godności swoich uczniów. To sprzyja skutecznemu zarządzaniu klasą, budowaniu pozytywnej atmosfery i prowadzi do efektywnego nauczania. Do budowania asertywnej komunikacji warto skorzystać z poniższych technik:
- Zachowaj spokój. Tylko tak można dojść do porozumienia. Emocje się udzielają. Spokojem wygrasz swoich uczniów.
- Stosuj parafrazę. Upewnij się, czy dobrze zrozumiałeś. Nazwij to, co widzisz i słyszysz. „Podarłeś swój sprawdzian, domyślam się, że nie jesteś zadowolony ze swojej oceny”.
- Unikaj słów – zapalników „Ty ciągle, Ty nigdy, Ty zawsze” To gwarantuje agresywny przebieg rozmowy.
- Uważaj na własne wewnętrzne przekonania, stereotypy, które mogą być krzywdzące i nieprzystające do rzeczywistości. Nie oceniaj z góry, daj szansę.
- Słuchaj, okaż zainteresowanie, nie przerywaj.
- Znajdź zrozumienie dla emocji ucznia – to one kierują naszym zachowaniem, a wiemy, że pod silnym ich wpływem ciężko o „dobre” zachowanie.