

Spędzamy sporo czasu online, co oznacza, że relacje międzyludzkie w dużej mierze przeniosły się do świata cyfrowego. Tym samym media społecznościowe stały się miejscem,
w którym dzielimy się z obserwującą nas społecznością swoimi przeżyciami, doświadczeniami i spostrzeżeniami. Tutaj budują się relacje i zaangażowanie. Dla dzieci i młodzieży, które nie pamiętają czasów offline – jest to naturalne środowisko. Ten cyfrowy świat i te relacje są dla nich często równie ważne jak te w realu. I to właśnie tutaj można również zaobserwować czyjeś trudności emocjonalne czy problemy natury psychicznej. Niestety, wiele osób nie wie (bo i skąd?) jak prawidłowo rozpoznać sygnały kryzysu psychicznego, zwłaszcza w przestrzeni online. Dlatego powstał KODEKS WRAŻLIWOŚCI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH, który nakreśla, na co warto zwrócić uwagę w mediach społecznościowych, aby umieć rozpoznać, czasami subtelne sygnały, zmagania się z problemami natury psychicznej.
Spis treści:
Co to jest Kodeks Wrażliwości w Mediach Społecznościowych
Kodeks Wrażliwości w Mediach Społecznościowych to przewodnik, w którym można znaleźć zbiór zasad i wytycznych mających na celu promowanie odpowiedzialnego
i empatycznego zachowania w interakcjach online, zwłaszcza w kontekście wrażliwości na publikowane przez użytkowników treści, które mogą świadczyć o przeżywanych trudnościach z zakresu zdrowia psychicznego. Kodeks powstał dzięki współpracy wielu ekspertów z zakresu zdrowia psychicznego – psychiatrów, psychologów i psychoterapeutów. Celem projektu jest nie tylko poszerzanie wiedzy i kompetencji dotyczących oferowanej pomocy w sieci, ale również wzmocnienie pewności siebie do podejmowanych działań. Czujesz się pewniej, gdy wiesz, że postępujesz właściwie i jesteś uposażony w odpowiednie narzędzia. Obecna wiedza z zakresu zdrowia psychicznego pokazuje, że co 4 z nas będzie na jakimś etapie swojego życia zmagać się z problemami emocjonalnymi wymagającymi wsparcia specjalistów. Wiemy też, jak ważne jest by o zdrowie psychiczne dbać od najwcześniejszych etapów życia. Dzieci nie mają kompetencji i wiedzy by o swoje zdrowie w tym zakresie zadbać samodzielnie. Nauczyciele spędzając z dziećmi w szkole większą część dnia oraz obserwując ich działalność w sieci, często mogą być najwrażliwszymi obserwatorami ich kondycji psychicznej.
Wskazówki Ekspertów Kodeksu Wrażliwości w Mediach Społecznościowych
Kodeks wrażliwości zawiera konkretne wskazówki i narzędzia – z opisem co robić
a czego warto unikać w swojej działalności online obserwując czyjeś zmagania natury emocjonalnej. Autorzy, jednocześnie eksperci: prof. dr hab. n. o zdr. Ewa Mojs, prof. dr hab. n. med. Napoleon Waszkiewicz, dr n. med. Sławomir Murawiec, mgr Sylwia Rozbicka, mgr Agata Lamparska, mgr Anna Grzywacz-Czarnecka, mgr Krzysztof Adamkiewicz, mgr Grzegorz Dąbrowski, mgr Bartłomiej Łepek, mgr Maja Kamińska, mgr Damian Paradowski (założyciele profilu Uważne Głowy przytaczają przykłady, opisują codzienne sytuacje, na które można natrafić w sieci. Kodeks rozwieje wiele Twoich wątpliwości dotyczących strachu przed przekraczaniem granic, swoich i innych użytkowników, w reagowaniu na obserwowane cierpienie. Z tym praktycznym narzędziem powinien zapoznać się każdy nauczyciel. A co w nim znajdziesz? Konkretne wskazówki:
- Po czym poznać objawy kryzysu psychicznego w mediach społecznościowych?
Aby zidentyfikować oznaki kryzysu psychicznego w mediach społecznościowych, niezbędne są empatia, wrażliwość oraz zdolność wychwytywania subtelnych zmian w zachowaniu użytkowników – zmiana regularności aktywności online, zmiana wizerunku, zmiana kolorystyki publikowanych treści, itp. Mimo że takie sygnały mogą być trudne do dostrzegania, istnieją konkretne wskaźniki sugerujące, że dana osoba może zmagać się z trudnościami i potrzebować pomocy. To uważność jest tu kluczowa. -
Jak reagować i jak nie reagować na objawy kryzysu psychicznego?
Podejmowanie działań w obliczu kryzysu psychicznego wymaga taktu i uwagi. Kluczowe jest, aby nawiązywać kontakt z osobą przeżywającą kryzys w sposób, który nie przyczyni się do jej poczucia wstydu i zwiększenia cierpienia. Choć chęć niesienia pomocy jest istotna, niektóre reakcje mogą zaszkodzić bardziej niż pomóc. W Kodeksie Wrażliwości można znaleźć praktyczne porady dotyczące reagowania na sygnały kryzysu psychicznego w sposób empatyczny i nieprzekraczający cudzych granic, w zadbaniu również o swoje. -
Gdzie pokierować po wsparcie?
Kodeks zawiera informacje o tym, gdzie skierować osoby potrzebujące wsparcia – do odpowiednich specjalistów, placówek, organizacji oraz linii wsparcia. Ostatni rozdział Kodeksu zawiera wszystkie niezbędne informacje w tym zakresie.
Twoja działalność w sieci jako nauczyciela wrażliwego na zdrowie psychiczne dzieci
Czasami to właśnie Ty będziesz osobą o największej wiedzy na temat trudności emocjonalnych swoich podopiecznych. Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule – tak, Twoja aktywność może mieć realny wpływ na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w sieci. Zarówno tych, których znasz jak i zupełnie obcych. Posiadając wiedzę i odpowiednie zasoby – zyskujesz siłę do empatycznego reagowania na zdrowie psychiczne najmłodszych i najbardziej bezbronnych.
Aktywność w mediach społecznościowych, jeśli jest świadoma i uważna, może stanowić potężne narzędzie wsparcia dla dzieci przeżywających kryzysy emocjonalne. Nauczyciele mają możliwość nie tylko dostrzegać sygnały wskazujące na problemy, ale również tworzyć przestrzeń do otwartej rozmowy i edukacji w zakresie zdrowia psychicznego.
W obliczu rosnących wyzwań, jakie wiążą się z dziecięcym i młodzieżowym zdrowiem psychicznym, aktywność nauczycieli w mediach społecznościowych może odegrać kluczową rolę w oferowaniu wsparcia i zrozumienia. Stąd szerzenie wiedzy o wspierających Was narzędziach jest niezbędne do uważnej działalności w sieci.
Tu znajdziesz więcej szczegółowych informacji o Kodeksie, z którymi warto się zapoznać:
Inicjatorem projektu jest Fundacja Zdrowego Postępu. Głównym Partnerem projektu zostało Centrum Zdrowia Psychicznego MindHealth.
Pobierz Kodeks i dowiedz się więcej:
https://fundacjazdrowegopostepu.com/kodeks-wra-liwo-ci
https://fundacjazdrowegopostepu.com/kodeks-wra-liwo-ci
Razem możemy tworzyć bezpieczniejszą przestrzeń dla emocji młodych ludzi, również w wirtualnym świecie.