facebook instagram youtube

Kłamstwo u dzieci to temat, który budzi wiele emocji i kontrowersji zarówno wśród nauczycieli jak i rodziców. Zazwyczaj kojarzy się z negatywnym obrazem człowieka. Obawiamy się o moralny rozwój najmłodszych przyłapując ich na kłamstwie. Niemniej, z psychologicznego punktu widzenia w kłamstwie można znaleźć pewne ważne funkcje pomagające dziecku w poruszaniu się w relacjach społecznych. Warto spojrzeć na tę kwestię z szerszej perspektywy, aby lepiej zrozumieć, dlaczego dzieci mówią nieprawdę oraz jakie mity krążą wokół tego zjawiska. Warto zapoznać się również z praktycznymi wskazówkami na tworzenie przestrzeni szkolnej, w której uczniowie będą czuli się bezpiecznie, by szczerość była pożądaną wartością.

Spis treści:

Dlaczego dzieci kłamią? Geneza zjawiska

Kłamstwo dzieci, ale i dorosłych, można rozpatrywać z kilku perspektyw – moralnych, filozoficznych, psychologicznych. Na początku warto pochylić się nad samą definicją kłamstwa – a o jedną trudno, bo w literaturze funkcjonuje ich wiele. Najbardziej adekwatna wydaje się ta, kładąca szczególny nacisk na intencjonalność tego czynu – a więc kłamstwem jest mówienie nieprawdy ze świadomą intencją jej zniekształcenia (Ford, King, Hollender, 1988). Zastanawiając się czy jest to zjawisko dla nas naturalne czy patologiczne warto przytoczyć słowa autorów (Ehrhardt i Johnen, 2013) „Kłamstwo leży w naszej naturze. Okłamujemy innych i siebie samych (…) kłamstwa są częścią naszego życia, (…) są niezastąpionym elementem komunikacji międzyludzkiej.” Kłamanie zdaje się być naturalną częścią ludzkiego zachowania. Tylko dlaczego tak jest? Tak często na pytanie czego nie lubimy w relacjach z innymi ludźmi odpowiadamy – kłamstwa.

Powtarzamy, naszym dzieciom, że lepsza jest najgorsza prawda niż kłamstwo. Wiele relacji zrywamy ze względu na brak szczerości. Szczerość – tak bardzo jej pragniemy i tak ją cenimy. A przegląd literatury pokazuje, że kłamiemy wszyscy. I to codziennie (np. DePaulo, 1996). Po co? Aby zrobić dobre wrażenie na innych lub aby uniknąć zawstydzenia lub odrzucenia, aby osiągnąć korzyść czy uniknąć kary, aby uniknąć konfliktów i otwartych konfrontacji, by nie sprawić komuś przykrości, by kogoś nie zawieźć. Najczęściej więc okłamujemy bliskich, gdzie zazwyczaj intencja jest dobra – ochronna i altruistyczna. A nasze dzieci uczą się tego bardzo szybko. 

Po pierwsze – obserwując nas i inne relacje społeczne „Tak już jedziemy” – mimo tego, że nie wyszliśmy jeszcze z domu. „Stęskniliśmy się za Tobą ciociu” – choć na co dzień powtarzamy, że tej cioci nie lubimy. Dzieci to bardzo wnikliwi obserwatorzy. Często o tym zapominamy. 

Po drugie, kłamstwo może być mechanizmem obronnym. Dzieci, które czują się zagrożone krytyką lub niewłaściwym osądem, lub te, które mają niską wiarę we własne siły – często decydują się na mówienie nieprawdy. Bardzo silnie działa tu potrzeba przynależności do grupy. Nikt nie chce być odtrącony i wykluczony – dzieci kłamią, bo boją się, że nie będzie dla nich miejsca w grupie rówieśników. 

Po trzecie – czasami kłamstwo jest narzędziem do uzyskania uwagi rodzica czy innej ważnej z perspektywy dziecka osoby. Wreszcie dzieci również próbują zrozumieć siebie i swoje otoczenie, co może prowadzić do tworzenia fikcyjnych narracji. W takim kontekście kłamstwo staje się narzędziem eksploracji świata oraz relacji społecznych.

Mity dotyczące kłamstwa

Mity dotyczące kłamstwa mogą wpływać na błędny osąd sytuacji, w których dzieci mówią nieprawdę.

Warto zapoznać się z mitami, pojawiającymi się najczęściej, żeby uchronić się przed błędnymi przekonaniami i poszerzyć swoją wiedzę.

Pięć sposobów na budowanie przestrzeni szkolnej bez kłamstw

W tworzeniu środowiska szkolnego, w którym dzieci mogą czuć się bezpiecznie i chcieć mówić prawdę, kluczowe jest stworzenie przestrzeni sprzyjającej otwartości i zaufaniu. Takiej przestrzeni, w której lęk przed odrzuceniem nie będzie brał góry i w której dzieci, nawet niepewne swoich kompetencji, nie będą miały poczucia, że muszą pokazać swoje nieprawdziwe ja ze względu na chęć pozostawania częścią grupy. Poniżej znajdziesz pięć skutecznych sposobów, które jako nauczyciel, możesz wdrożyć, aby uczniowie czuli się zachęcani do bycia szczerymi:

Zjawisko kłamstwa u dzieci to złożony temat, który wymaga zarówno wrażliwości, jak i wiedzy ze strony nauczycieli. Zrozumienie, dlaczego dzieci kłamią, oraz obalanie mitów dotyczących tego zjawiska to kluczowe kroki w budowaniu relacji opartych na zaufaniu w klasie. Prowadzenie kultury otwartości, modelowanie szczerości oraz rozwijanie umiejętności społecznych to tylko niektóre z technik, które mogą pomóc uczniom być bardziej gotowymi do mówienia prawdy. Z punktu widzenia psychologa, nie jest możliwe, aby dzieci przez cały czas mówiły tylko prawdę. Kłamstwa mogą wynikać z różnych przyczyn, a rzeczywistość dziecięca różni się od dorosłej. 

W kontekście dziecięcej edukacji, niezwykle ważne jest, aby nauczyciele podchodzili do dzieci z empatią i zrozumieniem. Zamiast oczekiwać pełnej szczerości, warto skupić się na edukacji dotyczącej wartości prawdy i umiejętności komunikacyjnych. W sytuacjach, gdy uczniowie kłamią, zamiast karania, nauczyciele mogą prowadzić konstruktywne rozmowy, aby pomóc dzieciom zrozumieć, dlaczego warto być szczerym. Warto również pamiętać, że życie pełne jest odcieni szarości i że zdolność do dostosowania swojej komunikacji do okoliczności nie musi być odbierana jako kłamstwo, ale jako umiejętność dostosowania się do sytuacji społecznych.

Literatura:
Przejdź do treści