Martyna Hnatyszyn – psycholog, psycholog dziecięcy. ukończyła Uniwersytet Gdański, gdzie
uzyskała tytuł magistra psychologii. Doskonaliła wiedzę z zakresu psychologii klinicznej
i psychodietetyki w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym oraz Uniwersytecie SWPS
w Warszawie.
Jak zachować równowagę między pracą a odpoczynkiem?
Nauczyciele są grupą społeczną szczególnie narażoną na stresory środowiska pracy: relacje z
uczniami, ich rodzicami i pozostałą kadrą grona pedagogicznego oraz nieustanne
doskonalenie zawodowe sprawiają, że w tym zawodzie wykazywać się należy ogromną
wszechstronnością i odpornością psychiczną. Dlatego należy zadbać równowagę między
pracą a odpoczynkiem wśród nauczycieli. Nauczyciel dbający o swój dobrostan psychiczny
potrafi odpowiedzieć na trudności i potrzeby w zakresie równowagi psychicznej swoich
uczniów.
Koncepcja „work-life balance” zakłada harmonię i zachowanie zdrowych proporcji w
działaniach zawodowych i tych związanych z życiem prywatnym. W wakacje, nawet jeśli
wiążą się one z dość długim urlopem, nie da się odpocząć „na zapas”. Dlatego tak ważne jest
by o swoją odporność psychiczną dbać na co dzień.
Pomocne może okazać się planowanie dnia, w którym:
- wyznaczysz granicę odpowiadania na maile i telefony służbowe (p.. nie odbieram po 18.00),
- ustalenie zasady nieangażowania się w sytuacje konfliktowe pod wpływem silnych emocji – odpowiedź na agresywnego maila od rodzica może poczekać, aż Twoje emocje się wyciszą, nabierzesz dystansu i będziesz w stanie rzeczowo na taką wiadomość odpowiedzieć,
- spędzenie chociaż 10 minut dziennie w ciszy, nie robiąc niczego.
Zapamiętaj: żeby dobrze pracować, trzeba też umieć dobrze odpoczywać.
Nowy rok szkolny – nowe cele
Okres wakacyjny to stosunkowo długi czas, by nabrać sił na nowe wyzwania i powrót do wzmożonej pracy. Po długim urlopie, jeśli przeznaczyliśmy go na odpoczynek, skłonni jesteśmy do stawiania sobie nowych, często bardzo ambitnych celów. I tutaj uwaga: jeśli te cele będą nieadekwatne, wygórowane – czyli po prostu nieosiągalne (bo niemożliwym jest działać zawsze na 100%) – to krótka droga do wyczerpania, obniżonego nastroju czy możliwości pojawienia się objawów somatycznych: bólów głowy, brzucha, mięśni.
Pamiętać należy, że prawidłowo wyznaczone cele muszą być realne, adekwatne, dopasowane do naszych możliwości i zasobów. Nie zakładaj, że zawsze będziesz oazą spokoju, żadna sytuacja nie wyprowadzi Cię z równowagi i każdego dnia będziesz w pracy pojawiać się z uśmiechem na twarzy. A w dodatku cała dokumentacja będzie zawsze przygotowana na czas – bez braków i błędów. To niemożliwe. Zamiast tego, spróbuj racjonalnie przeformułować swoje cele.
6 wskazówek, jak sprawić, by praca była przyjemnością:
- Dziel pracę na mniejsze kawałki (natłok zadań potrafi przytłoczyć)
- Planuj – nie tylko zadania ale i odpoczynek,
- Konkretyzuj – co, kiedy i jak zrobisz. Im precyzyjniej tym większa szansa, że osiągniesz cel,
- Zrezygnuj z perfekcjonizmu – to utopijna postawa, która przysporzy Ci wiele trudności natury psychicznej – a powiedzenie „Zrobione jest lepsze od idealnego” głosi, by porzucić nierealne, idealistyczne wyobrażenia na rzecz ukończenia powierzonego zadania.
- Szukaj wsparcia – praca w szkole to współpraca. Nie musisz być ze wszystkim sam, działaj w zespole, dziel się zdaniami.
- Naucz się prosić o pomoc. To nie jest oznaka słabości, a siły. Kiedy znasz swoje mocne strony i swoje ograniczenia.
Warto spróbować stosować powyższe zadania, aby cieszyć się nieustającą satysfakcją z pracy.