facebook instagram youtube

Realizacja podstawy programowej
w zakresie wychowania fizycznego – klasy I-III z wykorzystaniem narzędzia FitSchool

Ważną rolę w kształceniu i wychowaniu uczniów w szkole podstawowej odgrywa wychowanie fizyczne,
którego celem jest m.in. edukacja zdrowotna. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych
uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych
osób, a ponadto wyposażenie ucznia w treści z zakresu korzyści płynących z aktywności fizycznej, jej wpływu
na prawidłową postawę ciała i wszechstronny rozwój psychomotoryczny.


Aby wyposażyć ucznia w zestawy ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych należy zacząć od początku czyli od pozycji
wyjściowej, która jest początkiem każdego ćwiczenia.

Uczeń przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń:

FitSchool trening wspierający podstawę programową postawa zasadnicza
postawa zasadnicza
FitSchool trening wspierający podstawę programową postawa rozkroczna
postawa rozkroczna
FitSchool trening wspierający podstawę programową stanie jednonóż
stanie jednonóż
FitSchool trening wspierający podstawę programową klęk podparty
klęk podparty
FitSchool trening wspierający podstawę programową podpór przodem
podpór przodem
FitSchool trening wspierający podstawę programową siad skrzyżny
siad skrzyżny
FitSchool trening wspierający podstawę programową siad rozkroczny
siad rozkroczny
FitSchool trening wspierający podstawę programową pozycja na czworakach
pozycja na czworakach

Uczeń wykonuje ćwiczenia

Uczy się wykonywać różne rodzaje ćwiczeń kształtujących, zwinnościowych, równoważnych itp.,
które zapewnią wszechstronny rozwój i zapobiegają m.in. wadom postawy:
FitSchool trening wspierający podstawę programową skłon w przód
skłon w przód
FitSchool trening wspierający podstawę programową skrętoskłon
skrętoskłon
FitSchool trening wspierający podstawę programową - skłon w bok
skłon w bok
FitSchool trening wspierający podstawę programową stanie jednonóż
stanie jednonóż
FitSchool trening wspierający podstawę programową siad równoważny
siad równoważny

Program FitSchool realizuje treści podstawy programowej zapewniając wszechstronność w wyborze treningów. Proponuje m.in. w zakresie rytmiki i tańca zajęcia muzyczno-ruchowe w formie 30 i 3-minutowych
treningów. Co więcej, w formie aktywności oznaczonej jako „Taniec” oferuje naukę prostych kroków i układów z różnych konkurencji tanecznych. Poza tym program proponuje zajęcia ruchowe z elementami techniki przygotowującymi do gier zespołowych jak np. piłka nożna czy koszykówka, które wplecione w treningi o intensywności od umiarkowanej do wysokiej, zapewniają kształtowanie sprawności fizycznej ucznia, szczególnie w zakresie poprawy sprawności krążeniowo-oddechowej.

Natomiast propozycja treningów o charakterze ćwiczeń gimnastycznych pozwala na realizację podstawy programowej w zakresie różnych ćwiczeń kształtujących, doboru pozycji wyjściowych jak również kształtowania prawidłowej postawy ciała. Poza tym elementy sztuki walki i tzw. „Mix” (zestawienie wszystkich proponowanych rodzajów treningów) zapewniają wszechstronny rozwój fizyczny, psychiczny i motoryczny.

Dodatkowo program ćwiczeń 3-minutowych to doskonałe uzupełnienie realizacji ćwiczeń śródlekcyjnych, które zapewniają uczniom aktywną fizycznie przerwę w trakcie nauki, która wymaga skupienia. Przerwy te pozwalają po pierwsze „odpocząć” umysłowo, a po drugie wprowadzają aktywność fizyczną, niezbędną dla dziecka w okresie edukacji wczesnoszkolnej. W tym okresie bowiem dziecko charakteryzuje się spontaniczną aktywnością fizyczną, którą należy zaspakajać proponując m.in. „przerwy dla mózgu”.

Dr hab. Dorota Groffik, prof. AWF

Przejdź do treści