Realizacja podstawy programowej w zakresie wychowania fizycznego – klasy I-III z wykorzystaniem narzędzia FitSchool
Ważną rolę w kształceniu i wychowaniu uczniów w szkole podstawowej odgrywa wychowanie fizyczne, którego celem jest m.in. edukacja zdrowotna. Zadaniem szkoły jest kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto wyposażenie ucznia w treści z zakresu korzyści płynących z aktywności fizycznej, jej wpływu na prawidłową postawę ciała i wszechstronny rozwój psychomotoryczny.
Aby wyposażyć ucznia w zestawy ćwiczeń, zabaw i gier ruchowych należy zacząć od początku czyli od pozycji wyjściowej, która jest początkiem każdego ćwiczenia.
Uczeń przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń:

















Uczeń wykonuje ćwiczenia











Program FitSchool realizuje treści podstawy programowej zapewniając wszechstronność w wyborze treningów. Proponuje m.in. w zakresie rytmiki i tańca zajęcia muzyczno-ruchowe w formie 30 i 3-minutowych treningów. Co więcej, w formie aktywności oznaczonej jako „Taniec” oferuje naukę prostych kroków i układów z różnych konkurencji tanecznych. Poza tym program proponuje zajęcia ruchowe z elementami techniki przygotowującymi do gier zespołowych jak np. piłka nożna czy koszykówka, które wplecione w treningi o intensywności od umiarkowanej do wysokiej, zapewniają kształtowanie sprawności fizycznej ucznia, szczególnie w zakresie poprawy sprawności krążeniowo-oddechowej.
Natomiast propozycja treningów o charakterze ćwiczeń gimnastycznych pozwala na realizację podstawy programowej w zakresie różnych ćwiczeń kształtujących, doboru pozycji wyjściowych jak również kształtowania prawidłowej postawy ciała. Poza tym elementy sztuki walki i tzw. „Mix” (zestawienie wszystkich proponowanych rodzajów treningów) zapewniają wszechstronny rozwój fizyczny, psychiczny i motoryczny.
Dodatkowo program ćwiczeń 3-minutowych to doskonałe uzupełnienie realizacji ćwiczeń śródlekcyjnych, które zapewniają uczniom aktywną fizycznie przerwę w trakcie nauki, która wymaga skupienia. Przerwy te pozwalają po pierwsze „odpocząć” umysłowo, a po drugie wprowadzają aktywność fizyczną, niezbędną dla dziecka w okresie edukacji wczesnoszkolnej. W tym okresie bowiem dziecko charakteryzuje się spontaniczną aktywnością fizyczną, którą należy zaspakajać proponując m.in. „przerwy dla mózgu”.
Dr hab. Dorota Groffik, prof. AWF