facebook instagram youtube
FitSchool 2
Człowiek jest istotą społeczną. Potrzebuje innych ludzi do życia. Nie jesteśmy stworzeni do życia w pojedynkę. Ostracyzm społeczny oznaczał śmierć – nie tylko dlatego, że nie miało się możliwości pozyskiwania pożywienia lub schronienia, ale również z powodu braku oparcia na poziomie emocjonalnym – a to potrafi wyniszczyć jeszcze szybciej niż brak dachu nad głową. W sposób drastyczny potwierdza tę teorię eksperyment Harrego Harlowa prowadzony w latach 60tych na rezusach, małpach najbardziej biologicznie podobnych do ludzi. Harlow udowodnił, jak ważny do rozwoju człowieka jest dotyk fizyczny, bliskość i ciepło w relacjach. Małe małpki izolowanie po urodzeniu od matki, wybierały jej atrapę, która była ciepła i miękka, nawet gdy dostępna była duga, druciana, ale oferująca pożywienie.
To pokazało, że zaspakajanie potrzeb psychicznych, takich jak poczucie bezpieczeństwa i bliskość jest często nawet istotniejsze niż zaspakajanie potrzeb fizjologicznych. Zdrowe, dobre relacje w pracy nauczyciela to szczególnie ważny obszar do zaopiekowania ze względu na ilość ludzi, z którymi na co dzień się obcuje. A nie o ilość tu chodzi a o jakość.

Spis treści:

Co to znaczy zdrowa relacja?

Zdrowa, jakościowa dobra relacja z ludźmi to taka, w której obie strony czują się szanowane, zrozumiane i wspierane. W takiej relacji można czuć się sobą, nie trzeba udawać czy ukrywać swoich prawdziwych uczuć, a otwarcie się na drugą osobę nie spotyka się z negatywną oceną, dezaprobatą, moralizowaniem czy odrzuceniem. Kluczowymi elementami są wzajemne zaufanie, otwarta komunikacja oraz emocjonalna bliskość. Ważne jest również zachowanie równowagi – obie strony dbają zarówno o siebie, jak i o drugą osobę, co zapobiega jednostronności i wypaleniu emocjonalnemu. W zdrowych relacjach konflikty rozwiązuje się w sposób konstruktywny, z empatią i gotowością do kompromisu – bez obrażania i świadomego, intencjonalnego ranienia drugiej osoby. 

Szacunek dla granic osobistych, jak i wspólne budowanie więzi poprzez dzielenie doświadczeń, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. Taka relacja sprzyja rozwojowi osobistemu, daje wsparcie w trudnych chwilach i radość w momentach szczęścia, tworząc stabilną, pozytywną przestrzeń emocjonalną, w której obie osoby mogą bez obaw czuć się dobrze w swoim towarzystwie.

Koszty psychiczne i emocjonalne samotności

Samotność rozumiana jako brak bliskich relacji z ludźmi, brak poczucia bezpieczeństwa i zaufania wśród nich mogą na dłuższą metę wiązać się z poważnymi kosztami psychicznymi i emocjonalnymi. Brak sieci wsparcia społecznego prowadzi do poczucia izolacji i wykluczenia. Brak możliwości podzielenia się z innymi swoimi przeżyciami i przemyśleniami zwiększa ryzyko stanów lękowych i depresji. Człowiek zostaje sam z własną głową. Nie ma możliwości przedyskutowania swoich stanów emocjonalnych, zweryfikowania ich, uzyskania zrozumienia i wsparcia. Osoby samotne często doświadczają obniżonego poczucia własnej wartości, a także większej podatności na stres, gdyż nie mają możliwości dzielenia się trudnymi emocjami z innymi. 

Długotrwała samotność może negatywnie wpływać na funkcjonowanie poznawcze, prowadząc do problemów z koncentracją czy realną, adekwatną oceną zdarzeń. Emocjonalne koszty samotności manifestują się również poprzez trudność w regulowaniu emocji – osoby samotne częściej doświadczają skrajnych wahań nastroju, co utrudnia im odnajdywanie spokoju wewnętrznego. Samotność może też pogłębiać poczucie bezsensu i wyobcowania, co dodatkowo utrudnia nawiązywanie nowych relacji. W efekcie powstaje błędne koło – im głębsza samotność, tym trudniej jest z niej wyjść.

 Jako nauczyciel możesz pomyśleć, że przecież Ciebie to nie dotyczy. Pracujesz z ludźmi – jaka samotność, jakie wykluczenie? No tak.. ale znasz na pewno określenie samotny w tłumie? To nie ilość ludzi wokół jest gwarantem zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia – ale jakość tych relacji. I naprawdę wystarczy jedna lub dwie osoby, które w naszej ocenie dają nam wsparcie i poczucie bezpieczeństwa.

Jak budować jakościowo dobre relacje z ludźmi?

Budowanie jakościowo dobrych relacji z ludźmi wymaga zaangażowania, czasu i otwartości. I jak każda relacja wymaga pewnego wysiłku i pracy. Poniższe wskazówki mogą okazać się pomocne w poprawie jakości relacji, które już masz lub w budowaniu nowych.
  1. Komunikacja – podstawą każdej zdrowej relacji jest szczera, otwarta i regularna rozmowa. Ważne jest, by mówić o swoich uczuciach, ale również aktywnie słuchać drugiej osoby, wykazując zrozumienie i empatię. Bez tego się nie da. Ukrywanie swoich prawdziwych uczuć z lęku przed odrzuceniem czy oceną będzie tylko zwiększać dyskomfort psychiczny. Czasami porzuca się pewne trudne kwestie dla „świętego spokoju”, ale działa to zupełnie odwrotnie – odbierając spokój wewnętrzny. Trzeba rozmawiać.
  2. Czas – i ten spędzony razem w sposób jakościowy, ale też i upływ czasu, który jest potrzebny, żeby dobrze poznać drugą osobę. Pewne relacje potrzebują większej ilości czasu niż inne. Pamiętaj o tym i daj sobie na to przestrzeń.
  3. Rozwiązywanie konfliktów – konflikty są naturalne w każdej relacji, ale ważne jest, aby umieć je rozwiązywać w sposób konstruktywny. Kluczowe jest zachowanie spokoju, unikanie oskarżeń i próba zrozumienia punktu widzenia drugiej osoby. Wydaje się, że najtrudniejszym elementem, który psuje komunikację i nasila konflikt jest fakt, że często nie słuchamy naszego rozmówcy, żeby go usłyszeć i zobaczyć jego perspektywę, ale żeby jak najszybciej na jego słowa odpowiedzieć. I aż się palimy do riposty zadowoleni jak to komuś w pięty pójdzie. Ale czy to jest cel Waszej rozmowy?
  4. Inicjatywa – chęć posiadania relacji to też wyjście z inicjatywą zbudowania jej. Relacje nie są jednostronne. Przyjrzyj się swoim wzorom zachowań. Często obserwuję obniżony nastrój u pacjentów deklarujących, że ktoś nie zaprosił ich na sąsiedzkiego grilla, kawę czy inne spotkanie. A tu moment na refleksję. Czy Ty też inicjujesz chęć spotkania i spędzenia wspólnie czasu, czy tylko na zaproszenia odpowiadasz? Nie bój się odrzucenia. Proponuj, sprawdzaj, szukaj. Tylko tak można znaleźć swoich ludzi.
  5. Zaufanie – Nie zakładaj złych intencji ludziom, z którymi spędzasz czas. Musisz dać im choć trochę kredytu zaufania, żeby bliżej poznać ich wartości, cele i priorytety. Jeśli przyjmujesz postawę obronną z przekonaniem, że ludziom nie warto ufać, ciężko będzie Ci wchodzić w bliższe, jakościowo dobre relacje. Na ludzi trzeba się trochę otworzyć.
  6. Wsparcie – pokaż, że można na Ciebie liczyć, a zobaczysz, że i Ty otrzymasz wsparcie w trudnych momentach. Dotrzymuj obietnic, bądź obecny, uważny. Dziel się trudnościami i radościami. Wśród ludzi w życiu jest po prostu łatwiej.
Praktykując te zasady, można budować relacje, które są nie tylko głębokie i wartościowe, ale również długotrwałe i satysfakcjonujące dla obu stron.
Skip to content