
Budowanie autorytetu to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Upominanie się i odwoływanie do swojego autorytetu pokazuje tylko, że się go nie posiada. Kim jest autorytet? To osoba ciesząca się społecznym uznaniem, jest godna zaufania, budzi pozytywne emocje, jest ekspertem w swojej dziedzinie i ma charyzmę. Autorytet zależy też od czynników osobowościowych, kompetencji, doświadczenia i co bardzo ważne, od autentyzmu. A skoro od autentyzmu to czy da się autorytet wypracować?
Zbudowanie go wśród uczniów może być szczególnie trudne dla młodych nauczycieli, rozpoczynających swoją pracę w szkole. To ten autentyzm najszybciej wzbudzi sympatię i zaufanie uczniów. I to na tym powinno się opierać kreowanie swojego wizerunku nauczyciela. Poniżej znajdziecie dekalog budowania autorytetu nauczyciela – praktyczne wskazówki do wykorzystania w połączeniu z waszym autentyzmem.
- Fakt bycia nauczycielem nie gwarantuje ci tego, że będziesz dla uczniów autorytetem;
- Określ jasne i konsekwentne zasady w swojej klasie. W wyjątkowych sytuacjach nie zapominaj jednak o elastyczności;
- W swojej pracy wykazuj się profesjonalizmem – na lekcje przychodź przygotowanym, traktuj swoją rolę z powagą. Jeśli uczniowie mają się zaangażować w lekcje, muszą zobaczyć i Twoje zaangażowanie;
- Pokazuj uczniom swoje mocne strony i wiedzę. Ale gdy popełnisz błąd – powiedz o tym głośno. To nie umniejszy Twojej roli – wręcz przeciwnie;
- Traktuj uczniów z należytym szacunkiem – niezależnie od ich wieku;
- Nie wymuszaj podporządkowania i zgody. To postawy przemocowe i agresywne;
- Przyjmuj odpowiedzialność za relacje z uczniami;
- Dotrzymuj obietnic, to dla uczniów bardzo ważne;
- Pomagaj uczniom, gdy im trudno, ale nie narzucaj im własnych rozwiązań;
- Wybaczaj. Nie obrażaj się na swoich uczniów;