facebook instagram youtube

Jak sprawić, by dzieci były bardziej aktywne? Jakie zajęcia ruchowe naprawdę angażują najmłodszych? Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli eksperci podczas konferencji organizowanej przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, która odbyła się 26 lutego w XIV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi. Wydarzenie objęte było Honorowym Patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydenta Miasta Szczecin.

W konferencji wzięło udział około 100 nauczycieli, w tym nauczyciele WF-u, wychowawcy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wszyscy mieli jedno wspólne przesłanie: ruch jest kluczowy dla rozwoju dzieci, a nauczyciele odgrywają tu fundamentalną rolę!

Ruch to klucz do zdrowia – ale jak go skutecznie promować?

Konferencja była nie tylko okazją do wymiany doświadczeń, ale także do odkrycia inspirujących metod angażowania dzieci w ruch. Kluczowym przesłaniem było podkreślenie roli nauczyciela – to on kształtuje nawyki, zachęca do aktywności i sprawia, że sport staje się przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Konferencja miała dwa kluczowe bloki:

1. Warsztaty pełne inspiracji

Pierwsza część spotkania miała charakter praktyczny – eksperci dzielili się konkretnymi sposobami na angażowanie dzieci w ruch.

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 im. Małych Europejczyków w Szczecinie, Krzysztof Ponikowski zaprezentował, jak kreatywnie i efektywnie zagospodarować przestrzeń szkolną, by wspierać aktywność fizyczną uczniów. Podkreślił, że szkoła może być miejscem, które naturalnie zachęca do ruchu – zarówno poprzez dobrze zaprojektowaną infrastrukturę, jak i zaangażowanie nauczycieli.

Dr Ewa Rutkowska, psycholog z Akademii Nauk Stosowanych TWP w Szczecinie, mówiła o roli aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowia psychicznego i wpływie ruchu na sukces edukacyjny dzieci.

Monika Stępień, certyfikowana nauczycielka RYT 200 Yoga Alliance, przeprowadziła praktyczne zajęcia z jogi pod hasłem „Poćwiczmy nerw błędny” zwróciła także uwagę na znaczenie ruchu w kontekście zdrowia psychicznego dzieci.

Kamil Malec, trener pedagogiki cyrkowej, zaprezentował alternatywne formy ruchu poprzez elementy sztuki cyrkowej, które mogą uatrakcyjnić lekcje wychowania fizycznego. Pokazał, że sport to nie tylko klasyczne dyscypliny, ale także kreatywne i nietypowe formy ruchu, które mogą przyciągnąć nawet najmniej zmotywowanych uczniów.

2. Panel dyskusyjny: dzieci w sporcie

W drugiej części eksperci, w tym m.in. Monika Pyrek, dr Marek Kolbowicz, dr Rafał BurytaMichał Piersiński, rozmawiali o tym, jak sprawić, by sport był dostępny i atrakcyjny dla każdego dziecka. Poruszono ważne kwestie związane z motywacją, rolą nauczyciela jako wzoru do naśladowania oraz tym, jak wspierać rozwój młodych sportowców na różnych poziomach zaawansowania.

Podsumowanie: działajmy, a nie tylko mówmy!

Eksperci zgodzili się, że ruch powinien być naturalną częścią dnia każdego dziecka – zarówno w szkole, jak i po lekcjach. Coraz więcej nauczycieli wykorzystuje dostępne materiały i narzędzia wspierające aktywność fizyczną – w tym platformę FitSchool, która oferuje bezpłatne zasoby edukacyjne dla nauczycieli.

Konferencja była niezwykle inspirującym wydarzeniem, dostarczającym uczestnikom praktycznych narzędzi do wdrażania nowoczesnych metod aktywizacji ruchowej dzieci w szkołach i przedszkolach. Pokazała, że przykład idzie z góry – to nauczyciel często jest mistrzem, za którym podążają inni.

Przejdź do treści