facebook instagram youtube
FitSchool Martyna Hnatyszyn psycholog Wielozadaniowość jest przereklamowana
Będąc nauczycielem i posiadając listę zadań do wykonania, która zazwyczaj nigdy się nie kończy, sprawia, że chcąc optymalizować swój czas i swoją produktywność często wykonujemy kilka czynności na raz. Często bywa to również powodem do dumy – jak wydajnie jesteśmy w stanie wykonywać swoje zadania. Niestety, odbywa się to często kosztem naszych potrzeb na regenerację i odpoczynek. Np. – spożywanie posiłków przy jednoczesnym przeglądaniu służbowych dokumentów lub odbywaniu rozmowy telefonicznej z rodzicem.
Chodzenie do toalety z telefonem, odpisywanie na maile podczas każdej zmiany świateł na czerwone czy też jednoczesne oglądanie telewizji i przeglądanie mediów społecznościowych na telefonie. Takie działania sprawiają, że na żadnej czynności nie jesteśmy w pełni skupieni, popełniamy więcej błędów, czujemy się przeciążeni.

Spis treści:

Dlaczego wielozadaniowość jest nieskuteczna?

Wielozadaniowość, czyli jednoczesne wykonywanie wielu zadań, jest często postrzegana jako umiejętność zwiększająca efektywność pracy i umiejętnego zarządzania sobą w czasie. Jednak, przyglądając się bliżej, rzeczywistość pokazuje, że jest zupełnie inaczej.
Przede wszystkim, nasz mózg ma ograniczone zasoby uwagi, co oznacza, że próba skupienia się na kilku zadaniach jednocześnie często prowadzi do rozproszenia. Kiedy zmieniamy fokus pomiędzy zadaniami, każdy powrót do poprzedniego zadania wiąże się z dodatkowym czasem potrzebnym na koncentrowanie się ponownie i odzyskanie pełnej wydajności w konkretnym zadaniu.

Ponadto, wielozadaniowość może wpływać na jakość wykonywanej pracy. Kiedy próbujemy robić zbyt wiele w tym samym czasie, ryzykujemy popełnienie błędów, co może prowadzić do dłuższego czasu potrzebnego na poprawki i ostatecznie zmniejszyć efektywność. Zamiast zwiększać produktywność, wielozadaniowość może więc prowadzić do frustracji, obniżenia jakości pracy oraz większego stresu.

Koszty psychiczne i emocjonalne wielozadaniowości

Wielozadaniowość w pracy nauczyciela nie tylko obniża efektywność, ale także ma poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego i emocjonalnego. Ciągłe przełączanie się między różnymi zadaniami – od prowadzenia lekcji, przez sprawdzanie prac, po reagowanie na bieżące potrzeby uczniów – prowadzi do narastającego stresu i zmęczenia. Twój mózg jest zmuszony do nieustannej gotowości, co z czasem osłabia zdolność koncentracji i utrudnia skuteczne wykonywanie zadań. Wzrasta również ryzyko wypalenia zawodowego, gdyż brak możliwości pełnego zaangażowania się w jedno działanie sprawia, że możesz czuć się przytłoczony i niespełniony. 

Warto pamiętać, że kiedy wykonujemy poszczególne zadania i je kończymy, nasz mózg uwalnia dopaminę, która wywołuje pozytywne uczucia, takie jak szczęście, przyjemność i motywacja. Rozproszenie uwagi na kilka nieukończonych zadań nie pozwoli na jej wytworzenie. Dbając o swój dobrostan psychiczny porzuć mit wielozadaniowości.

Jeśli nie wielozadaniowość, to co?

Zamiast wielu czynności na raz – próbuj dzielić to, co masz do zrobienia na części i skupić się w określonym czasie tylko na tym. Wykonywanie zadań w sposób sekwencyjny jest istotnym elementem zachowania zdrowia psychicznego. Koncentracja na jednej czynności pozwala na głębsze skupienie na konkretnym zadaniu bez rozpraszania uwagi i utraty poczucia bycia tu i teraz. To podejście ułatwia efektywne osiąganie celów dzięki jasnemu podziałowi rozpoczętych i ukończonych zadań – nasz mózg będzie nam za to wdzięczny. Dodatkowo, spożywanie posiłków powinno odbywać się niezależnie od jakichkolwiek innych zadań. Jeśli nie skupiamy się na tym, co mamy na talerzu – zazwyczaj zjadamy za dużo, prowadzi do uczucia ciężkości i ma niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. W dłuższej perspektywie, wykonywanie zadań pojedynczo może przyczynić się do redukcji odczuwanego poziomu stresu, poprawy uwagi i koncentracji, lepszej organizacji czasu oraz redukcji stanu przeciążenia psychicznego.

Uwolnienie się od wielozadaniowości w pracy nauczyciela wymaga świadomego wprowadzenia kilku skutecznych strategii. Te kroki, które mogą pomóc w zwiększeniu efektywności i skupienia:

  1. Planowanie: Zorganizuj swój czas, tworząc spersonalizowany harmonogram. Zaplanuj konkretne bloki czasowe na różne zadania, takie jak przygotowanie lekcji, ocena prac uczniów. Ustal priorytety, aby skoncentrować się na najważniejszych zadaniach. Nie zapominaj o przerwach na odpoczynek czy posiłek.
  2. Dzielenie pracy na części: Weź sobie do serca powiedzenie Abrahama Lincolna, że każda praca jest możliwa do wykonania, jeśli podzielić ją na małe odcinki. Nie musisz sprawdzić 100 prac uczniów na raz w jeden wieczór. Myślenie o tym jak jest ich dużo sprawi tylko, że będziesz zmęczony zanim zabierzesz się do pracy. Spróbuj wziąć do ręki tylko 5 prac i zaplanuj po tym krótką przerwę – na kawę, telefon do koleżanki czy chwilę ciszy dla oczyszczenia głowy. Zabierz się po przerwie za kolejne 5 prac. To już nie brzmi tak strasznie – dzielenie pracy na części ma właśnie taką moc.
  3. Eliminacja rozproszeń: Znajdź środowisko pracy, które minimalizuje rozproszenie uwagi. Wyłącz powiadomienia w telefonie i na komputerze, zamknij zbędne aplikacje i unikaj przerywania pracy przez innych, gdy jesteś skupiony na zadaniu.
  4. Refleksja: Regularnie oceniaj swoje podejście do pracy i jej organizację. Zastanów się, co działa, a co nie, i dostosuj swoje strategie. Refleksja pomoże Ci lepiej zrozumieć swoje nawyki i wprowadzić bardziej skuteczne metody pracy. Jeden wypracowany model może okazać się skuteczny w tym roku szkolnym, ale już w następnym niekoniecznie. Nie bój się zmian. Bądź elastyczny optymalizując swój tryb pracy.
  5. Praktyka uważności: Ćwiczenie technik uważności, takich jak medytacja czy głębokie oddychanie, może pomóc w redukcji stresu i zwiększeniu koncentracji. Prowadzenie uważności w pracy może ułatwić skupienie się na bieżących zadaniach.
  6. Dbanie o siebie: Nie zapominaj o znaczeniu dobrostanu psychicznego i fizycznego. Regularny wypoczynek, zdrowa dieta i aktywność fizyczna mogą znacząco poprawić Twoje zdolności do skupienia się na zadaniach.
Skip to content